Dong Hoi

30 maart 2017 - Thành phố Đồng Hới, Vietnam

Temperatuur: 28 graden

Vandaag was weer een volle dag met verrassingen. Vanochtend op weg naar the Paradise Cave, waar we eerst een fikse wandeling bergop krijgen, eer we hier naar binnen kunnen. Het is een enorme grot, die pas in 2005 ontdekt is, met de meest aparte stalagmieten en stalactieten, waar we best een poos verblijven.

Van hieruit met de bus op weg naar Phong Nha Ke-Bang National Park, een karstlandschap door UNESCO opgenomen op de Werelderfgoedlijst. We gaan dit bekijken per boot, werkelijk adembenemend. Zowel het stuk voordat we de grot ingaan als in de grot zelf. Ik hoop dat met name de foto's die in de grot zijn gemaakt een beetje voor zich spreken, al is de sfeer ter plaatse vanuit zo'n boot niet op een foto vast te leggen. Watervallen, ondergrondse rivieren, mysterieuze grotten en zoveel meer. Met geen pen te beschrijven wat je hier ziet. Daarna weer lekker met volle vaart over de rivier, in de heerlijke zon, terug naar de aanlegplaats. Dit had voor mij nog uren mogen duren...

's Avonds gaan we, tegen de zin van onze reisleider in, met een paar man eten bij een restaurantje genaamd 7th Heaven. De reisleider had liever dat we in het hotel bleven eten, volgens mij vanwege afspraken die dan gemaakt zijn met de reisorganisatie (ofzoiets dergelijks), maar het was ons de avond ervoor hier zo tegengevallen, dat we eigenwijs onze eigen gang gaan. En wat een leuke avond hebben we gehad en wat hebben we heerlijk gegeten. Je moet je voorstellen dat het gebied waar we nu zijn nog niet echt op toerisme is ingesteld, zo ook niet dit restaurant. Er was dan ook totale overrompeling toen wij met acht man binnenkwamen. We mochten boven op het dakterras zitten (waar ook de was hing) en waar we bediend werden door een meisje, echt waar, zo vrolijk heb ik nog nooit iemand gezien. Ze sprak perfect engels, huppelde, danste om onze tafel heen. Vertelde hele verhalen, uitgebreide uitleg over het menu en advies over welke gerechten we wel of niet moesten pakken. Met zoveel passie, echt aandoenlijk.
Plots was er paniek. Er waren maar 5 menukaarten, die wij dus hadden, maar beneden waren nog 2 personen binnen gekomen. Heel zenuwachtig kwam ze naar onze tafel, of ze alsjeblieft een menukaart mocht...en lachen en huppelen.
We zijn werkelijk de hele avond in de watten gelegd en hebben heerlijk gegeten. Toen de taxi's kwamen, stond zelfs het hele personeel ons uit te zwaaien.
Wat een leuke avond en wat waren wij blij dat we erop uit gegaan zijn ipv in het hotel te blijven. En ook wel vermeldenswaardig: we moesten 8 euro pp betalen, inclusief drank.

Wie ooit in Dong Hoi komt, ga naar restaurant 7th Heaven!

Morgen hebben we weer een reisdag/vrije dag.