Dong Hoi - Vinh - Ninh Binh

1 april 2017 - Thành phố Ninh Bình, Vietnam

Temperatuur: 22 - 25 graden

Iedere dag reizen we nu een stuk richting het noorden. Gisteren zijn we vanuit Dong Hoi de Ho Chi Minh Route gereden richting Vinh. Een prachtige route met onder meer een stop bij een indrukwekkend monument ter nagedachtenis aan 10 jonge vrouwen die hier om het leven kwamen tijdens de Vietnam oorlog. Hier nog bijna ruzie met een vietnamees; ze verkochten hier wierookstaafjes, om bij de graven van deze vrouwen te offeren. Wij kochten deze om zo mee te nemen en dat had de verkoper in de gaten, omdat we de andere kant opliepen. Opeens een geschreeuw en gewijs. Levin maar gauw met de stokjes naar de graven gelopen en daar verstopt onder zijn kleding en terug gekomen. Echt, de verering en alles wat daarbij komt kijken, kent hier geen grenzen. Maar goed, we hebben onze wierookstaafjes.

Bij aankomst in Vinh zijn we op eigen houtje de plaats gaan bekijken. Een typisch Vietnamische stad, die heel erg aan zijn opbouw werkt. Heel veel nieuwbouw, onder meer gericht op het toerisme. Maar als je kijkt hoe zo'n stad hier is opgebouwd, is dat echt hilarisch. In een straat zitten gewoon de metaalbewerker, naast de pedicure, naast de Gucci-winkel, naast de autogarage. Een leuk eettentje tussendoor. En wij zijn ook hier weer een echte bezienswaardigheid; ze komen uit de winkels om naar ons te zwaaien, draaien zich onverantwoord lang om op hun brommertjes om ons na te staren, echt lachen.

Vandaag dan van Vinh naar Ninh Binh, zo'n 210 km, maar onderweg weer van alles te bekijken, dus zeker geen straf deze ritten. Vanmiddag weer een prachtige tocht op het water gemaakt langs de steile kliffen, grotten en meren van Trang An, zo'n 2 uur in kleine peddelbootjes. Werkelijk magnifiek. Veel in de buitenlucht en hier en daar weer onder de bergen door, met soms enorm laaghangende rotsen: bukken!! Voor de prachtige natuur, moet je absoluut in Vietnam zijn.

Morgen de langverwachte tocht door de Halong Bay, ik ben heel benieuwd...

Veel groetjes weer,
Levin en Sabine

1. Jolanda smeets:
    1 april 2017
    Foei toch wel aan de plaatselijke gebruiken mee doen he niet dat jullie straks ergens uit gejaagd gaan worden hihihi
  2. Moniek:
    1 april 2017
    Hey Levine cultuurbarbaar. Had ik niet gedacht van jou. Nou dan enorm veel plezier tijdens de lang verwachte dag morgen!
  3. Joni:
    4 april 2017